STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWNEGO
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 29 SIERPNIA 2014 R.
W SPRAWIE WYKŁADNI PRZEPISÓW USTAWY Z 29 SIERPNIA
1997 R.
O REHABILITACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ ORAZ
WYNAGRADZANIU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
DOTYCZĄCYCH WYNAGRADZANIA PRACOWNIKÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
(GNP-306-023-102-1/14)
– ODPOWIEDŹ NA ZAPYTANIE POLSKIEJ ORGANIZACJI
PRACODAWCÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2
ww. ustawy [z dnia 29 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz wynagradzaniu osób niepełnosprawnych] czas pracy
osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin
tygodniowo, zaś w przypadku osoby niepełnosprawnej zaliczanej do znacznego lub
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności jej czas pracy
nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy powyższych
przepisów nie stosuje się gdy, na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz
przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku
lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.
Stosowanie norm czasu pracy, o których mowa w przywołanym art. 15 nie powoduje obniżenia wysokości wynagrodzenia, wypłacanego
w stałej miesięcznej wysokości. Godzinowe stawki wynagrodzenia zasadniczego,
odpowiadające osobistemu zaszeregowaniu lub zaszeregowaniu wykonywanej pracy, przy przejściu na normy czasu pracy,
o których mowa w art. 15 ulegają podwyższeniu w stosunku, w jakim pozostaje
dotychczasowy wymiar pracy do tych norm (art. 18
ustawy).
Analiza powyższych
przepisów prowadzi do wniosku, iż intencją ustawodawcy było niedopuszczenie do
sytuacji, w której objęcie osób niepełnosprawnych szczególną ochroną w zakresie
czasu pracy prowadziłoby do ich pokrzywdzenia w
zakresie wynagrodzenia. Ratio legis
przywołanych regulacji jest dostosowanie norm czasu pracy
osób niepełnosprawnych do ich psychofizycznych możliwości, poprzez sztywne
ukształtowanie/skrócenie norm czasu pracy, przy
jednoczesnym utrzymaniu wysokości wynagrodzenia. Dyspozycja art. 18 ustawy znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji przejścia z norm
powszechnie obowiązujących na normy szczególne przewidziane w art. 15 ustawy, gdy wskutek redukcji czasu pracy
dochodziłoby do obniżenia pensji pracownika.
Reasumując, obowiązek
podwyższenia godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, o którym mowa w art. 18 ustawy, aktualizuje się jedynie w przypadku zastosowania
szczególnych norm czasu pracy z art. 18 ustawy, nie zaś w sytuacji odwrotnej (przejścia z norm
szczególnych na ogólne).